Artikelen

/ Semantic SEO met AI

Categorieën

BACK

Semantic SEO met AI

Sep 10, 2019 |
SEO, Content marketing,  |
michiel |

Geef je website ranking een grote boost

Op 3 juni van dit jaar heeft Google zijn SEO algoritme geüpdatet. Verschillende makers van SEO Tools zoals Moz, Cognitive SEO en SemRush melden een flinke turbulentie in de Google rankings. Met deze update wil Google de vragen van gebruikers weer beter kunnen beantwoorden. Google zet daarom steeds meer in op het begrijpen van de context van de webpagina’s. Semantic markup met AI wordt hierdoor binnen SEO een onmisbare factor.

Contextuele informatie

Wanneer Google een website analyseert, bezoekt de Googlebot de pagina zoals een gewone bezoeker zou doen. Google leest de pagina's van de website en volgt de links om te controleren of ze diepgaande informatie bieden. Google interpreteert vervolgens de informatie. Vaak kom je in dit verband de termen rich snippets, schema markup of structured data tegen. Deze termen worden vaak door elkaar gebruikt, maar niet iedereen weet precies wat het is en hoe het werkt. Uiteindelijk heeft het allemaal hetzelfde doel: het verrijken van webpagina's met contextuele informatie die 'onder water' wordt toegevoegd. Zo begrijpen zoekmachines beter en sneller waar jouw website over gaat en waarderen jouw content uiteindelijk hoger wat belangrijk is voor de organische groei van het websiteverkeer.

Wat is semantic markup?

Maar laten we eerst even teruggaan naar de basis en kijken wat rich snippets, schema markup of structured data met elkaar te maken hebben. De basis voor deze technieken zijn in Juni 2011 door Bing, Google, Yahoo gelegd. Zij hebben toen een schema opgesteld voor structured data markup voor webpagina’s. Dit is schema.org geworden. De vocabulaire is gebaseerd op RDF framework van het World Wide Web Consortium (W3C). Schema.org is dus een beschrijving (meta data) van de content op de webpagina’s.

Rich snippets

Schema markup en rich snippets zijn twee verschillende termen voor hetzelfde. Het geeft extra informatie over met name artikelen, evenementen, producten. Google heeft een tool ontwikkeld voor de meest gebruikte rich snippets. De tool kun je hier vinden. Hiermee kun je eenvoudig prijzen, beoordelingen en reviews toevoegen aan een pagina. Het is onze ervaring dat Google relevante, correcte ingevoegde en kwalitatieve rich snippets op termijn meeneemt in de zoekresultaten.Rich snippets tool van Google

Structured data

Schema markup en rich snippets zijn een klein gedeelte (subset) van de totale structured data markup voor webpagina’s. De gehele vocabulaire (schema.org) kun je hier vinden. Schema.org is een uitgebreide vocabulaire (ontologie) om kennis weer te geven. Wat een ontologie is kun je hier in wikipedia vinden.

Met behulp van structured data en AI is het mogelijk om de zoekmachines van rijke contextuele informatie te voorzien. Deze informatie gaat veel verder dan de informatie die in de rich snippets wordt meegegeven. Met structured data en AI kun je weergeven waar de pagina’s over gaan, wat de relatie is met producten en/of diensten die je aanbiedt en alle informatie die je hierover hebt. Dat is heel mooi dat dit kan, maar waarom zou je dit doen?

Voordelen van Semantic markup met AI

Met de opkomst van AI en Machine Learning in de laatste update van het Google algoritme is de wereld van de semantic markup sterk veranderd. Een belangrijke drijfveer hierachter is de snelle opkomst van voice zoekopdrachten. Deze zijn nu al 25% van de zoekvragen en zijn met 128% t.o.v. vorig jaar gestegen (Google 25 juni 2019). De losse informatie die wordt aangeboden met de rich snippets is hierbij niet meer voldoende. De context van de informatie moet duidelijk zijn. Met behulp van structured data in combinatie met AI (inferencing engine of redeneer machine) wordt de informatie vertaald naar een ‘persoonlijke’ knowledge graph die wordt aangeboden aan de zoekmachines.

Hoe rijker de knowledge graph van jouw website is, hoe eerder Google en ook Bing en Yahoo, jouw website in de zoekresultaten zal tonen. Met een persoonlijke’ ingerichte knowledge graph kun je bijvoorbeeld aangeven wat de content op de website en jouw postings op Facebook, Instagram en Youtube met elkaar te maken hebben. Semantic markup met AI door middel van een  ‘persoonlijke’ knowledge graph en goede content gaan hand in hand. Semantic markup met AI is een versneller van de return on investment (ROI) voor content marketing en daarmee een onmisbare uitbreiding voor iedere growth hacker.knowledge graph

 



  Ontdek de mogelijkheden
  van de knowledge graph      Telefoonnummer Digitaal Marketing Bureau Courante

 

Add a Review of this item